Ervaringen

IMG_7836.JPG

Nora in ierland

In de zomer van 2013 heb ik in het oosten van Ierland deelgenomen aan een vrijwilligersproject. Het project vond plaats in ‘Mosney’, een asielzoekerscentrum. Tijdens dit project hebben we met een groep van tien internationale vrijwilligers en tien bewoners van het centrum een zomerkamp georganiseerd voor alle kinderen die in het asielzoekerscentrum woonden. Twee weken lang hebben we activiteiten gedaan met een groep van ongeveer 120 super drukke, maar erg lieve kinderen. De kinderen waren vooral enthousiast over de spelletjes op het strand, de talentenjacht en de voetbalcompetities. Het was een geweldige zomer. We hebben veel geleerd over het leven in een asielzoekerscentrum in Ierland en over de lokale geschiedenis en cultuur van de omliggende dorpjes aan de oostkust van het land.

Erik in Servie

In 2017 deed ik in Servië mee aan een werkproject waarbij we een voormalig Joegoslavisch themapark ombouwden naar een kindercentrum. Het mooiste aan dit soort projecten vind ik dat je op een plek komt waar je anders nooit zou komen, terwijl je tegelijkertijd heel intensief contact hebt met de lokale bevolking. Bij dit project had ik zelfs het gevoel dat ik bijna onderdeel was van die gemeenschap. Het is een ervaring waar ik nog steeds met veel plezier naar terugkijk. De prachtige mix aan kleurrijke mensen, de nieuwe cultuur en de opvallende geschiedenis van het land, het zijn dingen die ik nog lang zal heugen.

IMG_7683 (1).JPG

facebook_1526580648144.jpg

Aaron in Polen

Afgelopen zomer was ik in Polen voor vrijwilligerswerk met jongeren in een kliniek voor verslavingszorg. Twee weken lang mochten wij, een groep vrijwilligers van over de hele wereld, meelopen met het programma van de jongens in de kliniek. De eerste week hielpen we mee in het huis. De taken waren onder andere het meehelpen in de moestuin, de boerderijdieren verzorgen en samen met de jongeren koken. In de middag gingen we vaak met de hele groep zwemmen of sporten. Daarnaast mochten we soms bij de groepsgesprekken met de therapeuten aanwezig zijn. ‘s Avonds was er vaak een kampvuur. De tweede week gingen we op bivak. Inmiddels waren we een hechte groep. We sliepen op een grasveld aan het meer. Elke dag moesten we hout zoeken voor het kampvuur en gingen we zwemmen. Ook maakten we lange kanotochten in de Mazurische meren. Het was een fantastische ervaring om twee weken lang deel uit te maken van deze groep mensen. Ik heb veel geleerd over de verslavingszorg in Polen, de Poolse cultuur en de taal. Daarnaast heb ik ontzettend veel nieuwe vrienden gemaakt!