Het kan anders, het kan beter

VIA en haar actieve vrijwilligers zijn van mening dat de maatschappij anders ingericht kan worden. Bij VIA blijft het niet bij de mening, VIA werkt er aan. Door middel van haar werkkampen stimuleert ze lokale initiatieven die op kleine schaal een andere samenleving voorstaan. Zo is er een hechte band tussen VIA en Emmaus, een beweging van zogenaamde 'paradijsvogels' (mensen aan de onderkant van de samenleving) die tweedehands goederen inzamelt en verkoopt, waarbij de winst naar goede doelen gaat. Daarnaast organiseert VIA kinderactiviteiten in asielzoekerscentra.

Het blijft bij VIA niet alleen bij vrijwilligersprojecten. Zo organiseerde ze in het verleden in samenwerking met andere organisaties het Vrijheidsfestival, een lawaaidemonstratie bij een gesloten centrum (=gevangenis) voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Sinds lange tijd is VIA ook actief bij anti-NAVO protesten en andere vredesdemonstraties.

Maar het grootste deel van de activiteiten is toch opbouwend gericht. Bij VIA demonstreer je niet (alleen) tegen, maar bouw je vooral op een eigen manier (vrijwilligersprojecten, LTV) aan nieuwe constructies. Samen met andere mensen leven en werken: het kan anders, het kan beter .